– Betraktelse –

Solen ska vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och härliga. (Apg. 2:20)

På fredagen innan domsöndagen håller affärerna realisation. Black Friday (svarta fredagen) eller Black Weekend (svarta helgen) kallar dom det. Begreppet kommer från USA och har i vart fall kommit att förklaras så att det är då som årets röda siffror ska vändas till svarta siffror. Alltså till vinst. För oss konsumenter handlar detta om drömmen om det stora fyndet. Det är lika mänskligt med sådana drömmar som det är märkligt att till och med förberedelsetiden – för en sådan är ju advent – och förfastan på domsöndagen ska ingjutas i julens köpfest.

– Betraktelse –

Så tror jag man ropade i Kapernaum eller Nain, när Jesus och lärjungarna närmade sig staden. Ryktet hade föregått honom. ”Jesus kommer, skynda er!” Man hjälpte fram de lama och blinda, så att de var på plats när Jesus kom. Man undrade: Vad ska Jesus säga om Guds rike? Det var väckelsetid. Det var vårtid. Man visste: När Jesus kommer, då är Guds rike här och mycket kan ske.

Vid Missionsprovinsens konvent i oktober förmedlades detta ledord, som under det kommande året får stå som ledstjärna för provinsens arbete.
Jakob Okkels hade ett kortföredrag vid konventet med rubriken: Han sände sitt ord och botade dem och räddade dem från undergång.
+Roland Gustafsson

Den 13 oktober 2018 höll Missionsprovinsen i Sverige sitt årliga konvent. Denna gång skulle ledamöterna även välja ny missionsbiskop, efterträdare till biskop Roland Gustafsson.

Bland de tre kandidaterna som nominerats av Prästkollegiet och prövats mot Bibeln och den lutherska bekännelsen av Konsistoriet valde Provinskonventet Bengt Ådahl. Han föddes i Göteborg 1951 och växte upp i ett prästhem i Eldsberga, Halland. Bengt Ådahl är sedan 1975 gift med Ann-Mari, och de har fem vuxna barn med familjer.

Lördagen den 11 augusti 2018 hölls festgudstjänst i S:t Markus församling i Lund. Då konfirmerades Julia De Almeida och undertecknads äldsta dotter Johanna, 15 respektive 14 år gamla.

I vår svenska kyrkas historia finns det väsentligen tre perspektiv på den romersk-katolska kyrkan. Det första: vad som gör kyrkoskiljandet berättigat. Det andra: vad som skiljer ut dem från majoritetskulturen i vårt land. Det tredje: vad som gör en förening med den romersk-katolska kyrkan berättigat.

Provinssekreterarens rapport

Den 15 september 2018 hölls regionalt prästmöte i familjen Andreas Karlgrens rymliga bostad i skånska Kävlinge. Ett tiotal präster var samlade under bp Lars’ ledning. Förutom Jan-Erik Appell, Magnus Olsson, Simeon Appell, Mattias Lindström, Patrik Toräng, Bengt Ådahl deltog även bp Roland. Särskild gäst var komminister Björn Gustafsson från Gustaf Adolfs församling i Helsingborg. Undertecknad var inbjuden att medverka med ett föredrag.

Kristi Himmelsfärds dag sammanlyste församlingarna i Missionsprovinsens södra delar sina gudstjänster till S:t Johannes församling vid Gratia Dei i Kristianstad. I Den himmelska glädjens kapell samlades trossyskon från Österlen i söder, Malmö och Lund i väster, Nybro och Blekinge i öster och Växjö och Ängelholm i norr till gemensam högmässa.

Pingstbetraktelse

Jesus har lovat att sända Hjälparen, den helige Ande, från Fadern. Anden kommer som vår Hjälpare – till hjälp i alla bedrövelser, motgångar och prövningar; till hjälp i varje frestelse och synd, i anfäktelser och tvivel, i svaghet, sjukdom, lidande och död. Men hur sker det?

Missionsprovinsen Prästkollegium har brukat samlas minst en gång per år till gemensamma överläggningar och val till Konsistoriet och Läronämnden. Oftast har mötet ägt rum på hösten. På grund av nominering och val av biskop Rolands efterträdare har det i år (2018) planerats flera regionala möten – utöver de ovannämnda har det också varit ett prästmöte i Göteborg den 21 februari – och ett för alla Missionsprovinsens präster den 16–17 mars i Uddevalla och på Örtagården i Lane Ryr.

I början av januari träffades biskop Lars Artman, Christer Mikaelsson, Bengt Ådahl och undertecknad för samråd. Vi hade överväganden om hur alternativt och kompletterande gudstjänstfirande skulle kunna skapas i Halmstads-trakten.

Halmstad Evangelisk Lutherska Församling, med rötter från Våxtorp och Vallberga, har på senare år firat högmässa ungefär en gång i månaden (bortsett från sommarmånaderna). Un­der våren / försommaren är fyra tillfäl­len annonserade: 18/3, 15/4, 20/5 och 17/6. Jag har ansvar för högmässorna som firas kl 10 och lokalen är Nissa­salen i Immanuelskyrkan, Halmstad.

– Passionsbetraktelse över Mark. 14:32–42 –

Vi befinner oss mitt i passionshistorien. Jesus blir förrådd, förnekad och arresterad. Nattvarden har instiftats, den föreskrivna lovsången i Psaltaren har sjungits och man är på väg till Oljeberget. Lärjungarna har ställts inför mysteriet, beskedet om att någon i deras egen mitt skulle förråda honom och att de alla skall komma på fall, något de vägrar att tro på. Som vanligt är Petrus i förgrunden – redo att följa sin Mästare in i döden. Någonstans vid Oljebergets sluttning finns Getsemane, en muromgärdad trädgård, och Jesus kallar sina lärjungar till en bönestund.

Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, håll fast vid det och vänd om. Om du inte håller dig vaken ska jag komma som en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig (Upp. 3:3). Ämnet för denna betraktelse fick jag när jag läste Bo Giertz bibelkommentar till denna vers i Uppenbarelseboken.

Hur ställer sig Luther till det traditionella dogmat om Jesus Kristus, att han är sann Gud och sann människa? Å ena sidan gör han inget originellt då han helt enkelt ansluter sig till den vedertagna bekännelsen från fornkyrkan. Å andra sidan gör han något betydligt mera än att blott instämma och ansluta sig.

– Julbetraktelse över Jes. 9:6 –

Sonen är född! Guds egen Son är född! Han som är Gud av Gud, Ljus av Ljus, sann Gud av sann Gud, född och inte skapad, av samma väsen som Fadern. Han är född av Fadern i evighet och nu föds han av Jungfrun i tiden. Jungfrun, den andre Eva, föder den andre Adam, Sonen, Kristus. Hon föder honom, hon lindar honom och hon lägger honom i en krubba. Och nu ligger han där, lindad, nyfödd, på halm och strå. Han har kommit. Han är här.

Återkommande under hösten har vi de senaste åren kunnat berätta om en kvinnodag, som oftast ägt rum i Göteborg. Vi har bett en av deltagarna, Elisabeth Martinsson, skriva om dagen den 18 november i Immanuelkyrkan på Hisingen:

Söndagen efter Alla helgons dag 2017 hade gruppen för Missionsprovinsen i Växjö förlagt sin högmässa till Hjortsbergagården, strax utanför Alvesta. Dagarna efter 500-årsminnet av Luthers 95 teser samlades ett drygt femtiotal i alla åldrar till kyrkodag. Särskilt inbjudna var systerförsamlingen S:t Andreas församling (Karlskrona/Nybro), men bröder och systrar även från S:t Markus (Lund) och S:t Johannes vid Gratia Dei (Kristianstad) slöt upp, till stor glädje.

Söndagen den 17 september 2017 installerades Jonatan Ådahl som komminister i Missionsprovinsens församling i Umeå. Installationen skedde i högmässan i Sackeuskyrkan och leddes av församlingens kyrkoherde, David Appell. Komministertjänsten i Umeå är en nyinrättad tjänst i församlingen. Det är en tjänst på 25 % som Jonatan innehaft fr o m 1 september i år. Som komminister ingår Jonatan i det pastorala arbetet i församlingen under kyrkoherdens ansvar.

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

1916 publicerade den lutherske teologen Theodor Engelder en artikel: Reformationens tre principer: sola Scriptura, sola gratia och sola fides. Det tycks varit första gången någon sammanfattade den evangelisk-lutherska reformationens betydelse med dessa tre allena: Skriften allena, nåden allena och tron allena. Såsom grupp betraktat var de faktiskt inte slagord under reformationstiden. Däremot brukades de var för sig, dock mera sparsamt än vi kanske tror.

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

Ämnet genom tron allena för oss direkt in i kärnan av den kristna tron. Vi kommer se att det är helt avgörande för om vi ska kunna vara frimodiga inför Gud, men också inför våra medmänniskor. I Augsburgska bekännelsen artikel IV om rättfärdiggörelsen, läser vi:

Vidare lära de, att människorna icke kunna rättfärdiggöras inför Gud genom egna krafter, egen förtjänst eller egna gärningar, utan att de rättfärdiggöras utan förskyllan för Kristi skull genom tron, när de tro, att de upptagas i nåden och att synderna förlåtas för Kristi skull, vilken genom sin död åstadkommit tillfyllestgörelse för våra synder. Denna tro tillräknar Gud som rättfärdighet inför honom, Rom. 3 o. 4.

– Predikan vid Provinskonventet den 14 oktober 2017 –

Vid den tiden sade Jesus: Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Fader, detta var din goda vilja. Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt (Matt. 11:25–30).

Vårt Kansli

Kansliet: 031-51 42 47
(bäst dagtid ti-fr)
Jakob Okkels: 076-236 52 24
Pg 11 36 63-9, bg 5210-8131
Mer info på kontaktsidan

Kontaktpersoner

Roland Gustafsson, biskop:
076-165 15 59
Bengt Birgersson, provinssekreterare:
070-777 26 09

Sök på webbplatsen