Jonatan Ådahl installerad som komminister i Umeå

Söndagen den 17 september 2017 installerades Jonatan Ådahl som komminister i Missionsprovinsens församling i Umeå. Installationen skedde i högmässan i Sackeuskyrkan och leddes av församlingens kyrkoherde, David Appell. Komministertjänsten i Umeå är en nyinrättad tjänst i församlingen. Det är en tjänst på 25 % som Jonatan innehaft fr o m 1 september i år. Som komminister ingår Jonatan i det pastorala arbetet i församlingen under kyrkoherdens ansvar.

Ϡ

Jonatan har, tillsammans med sin familj, hustrun Evelina och barnen Agnes, Joel och Gabriel, flyttat från Skåne till Västerbotten under sommaren. De bor i Vännäsby, 25 km väster om Umeå. Jonatan har fram till dess att han inträdde i denna tjänst varit anställd som doktorand vid Åbo akademi. Parallellt med sin tjänst som komminister är Jonatan föräldraledig, samtidigt som han arbetar med att bli klar med sin doktorsavhandling.

Sola Scriptura – Skriften allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

1916 publicerade den lutherske teologen Theodor Engelder en artikel: Reformationens tre principer: sola Scriptura, sola gratia och sola fides. Det tycks varit första gången någon sammanfattade den evangelisk-lutherska reformationens betydelse med dessa tre allena: Skriften allena, nåden allena och tron allena. Såsom grupp betraktat var de faktiskt inte slagord under reformationstiden. Däremot brukades de var för sig, dock mera sparsamt än vi kanske tror.

Sola fide – Genom tron allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

Ämnet genom tron allena för oss direkt in i kärnan av den kristna tron. Vi kommer se att det är helt avgörande för om vi ska kunna vara frimodiga inför Gud, men också inför våra medmänniskor. I Augsburgska bekännelsen artikel IV om rättfärdiggörelsen, läser vi:

Vidare lära de, att människorna icke kunna rättfärdiggöras inför Gud genom egna krafter, egen förtjänst eller egna gärningar, utan att de rättfärdiggöras utan förskyllan för Kristi skull genom tron, när de tro, att de upptagas i nåden och att synderna förlåtas för Kristi skull, vilken genom sin död åstadkommit tillfyllestgörelse för våra synder. Denna tro tillräknar Gud som rättfärdighet inför honom, Rom. 3 o. 4.

Kristus allena – den store tröstaren

– Predikan vid Provinskonventet den 14 oktober 2017 –

Vid den tiden sade Jesus: Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Fader, detta var din goda vilja. Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt (Matt. 11:25–30).

Församling i Växjö

Vi har tidigare informerat om det växande arbetet i Växjö, där några familjer vände sig till Missionsprovinsen med sin önskan om en församling och pastoral omsorg. En arbetsgrupp har planerat för gudstjänster under vår och sommar, och nedan följer dels en rapport från Växjö, dels en intervju med Simeon Appell, som med sin familj nyligen flyttat till trakten för att betjäna den församling som håller på att etableras.

Det enda nödvändiga

Jorden och allt som uppfyller den tillhör Herren, världen och de som bor i den. Ty han har grundlagt den på haven, och givit den fäste på strömmande vatten (Ps. 24:1–2).

Skaran av dem som trodde var ett hjärta och en själ, och ingen enda kallade något av det han ägde för sitt, utan de hade allt gemen­samt (Apg. 4:32). Så inleds Apostlagär­ningarnas sammanfattning av vad som kännetecknade den första kristna för­samlingen. Det står också att alla som hade jord eller hus sålde vad de ägde och bar fram vad de hade fått för den sålda egendomen och lade ner betal­ningen för apostlarnas fötter. Och man delade ut och var och en efter hans behov.

Den helige Ande är ingen skeptiker

Reformationsjubileum 1517–2017

Vi vill på ett enkelt sätt lyfta fram några av reformationens frukter och vad det vill säga att vara luthersk. Det finns goda skäl för att ta till vara reformationens återupptäckter och gåvor till Kyrkan.

Vi har nu fått en hälsning och artikel från finska Missionsstiftets biskop, Risto Soramies. Han tar avstamp i Martin Luthers skrift ”Om den trälbundna viljan” och lyfter även fram Katekesen, som en viktig lärare för en kristen människa.

Kyrkans martyrer

Tänk på dem som sitter i fängelse som om ni var deras medfångar, och på dem som blir misshandlade som om det gällde er egen kropp (Hebr. 13:3). De små pojkarna, som Herodes lät döda i Betlehem (Matt. 1), kallar vi ibland för martyrer, även om det inte var deras eget vittnesbörd som ledde till döden. Men det var för Jesu skull de blev dödade. Genom Kyrkans hela historia har förföljelsen, lidandet och martyriet varit en del av verkligheten, och det ända in i vår tid.

Jesus kallar Matteus

Betraktelse

Jesus gick vidare därifrån och såg en man som hette Matteus sitta vid tullhuset. Han sade till honom: "Följ mig!" Då reste sig Matteus och följde honom. När Jesus sedan var gäst i hans hem, kom många tullindrivare och syndare och låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar. Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: "Varför äter er mästare med tullindrivare och syndare?". Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Gå och lär er vad detta betyder: Jag vill se barmhärtighet och inte offer. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare" (Matt. 9:9–13).

Konfirmation av yngre barn

Fjärde söndagen efter påsk konfirmerades sju av Immanuelförsamlingens unga, i åldrarna 11–14 år. Med konsistoriets tillstånd har vår församling vid två tillfällen konfirmerat unga som innehaft en lägre konfirmationsålder än det brukliga 15 år.

Konfirmation i Immanuelförsamlingen

Ackompanjerad av orgel, fiol, cello och tvärflöjt sjöng församlingen: Brist ut, min själ, i lovsångsljud på denna glädjens dag till tack för all den nåd som Gud så gränslöst rikt dig gav! (Sv.Ps. 12). Fram genom mittgången gick kyrkoherden Jakob Appell tillsammans med sju ungdomar i procession. Efter två terminer av undervisning i den kristna tron, och upptäckter i Guds gränslösa nåd, var det äntligen dags för Marvin, Divine, Ella, Joel, Efraim, Davide och Simon att konfirmeras.

Er gäller löftet och era barn

– Betraktelse Pingst –

Petrus avslutar sin mäktiga pingstpredikan på följande sätt: ’Därför skall hela Israels folk veta att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre och Messias.’ När de hörde detta, högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: ’Bröder, vad skall vi göra?’ Petrus svarade dem: ’Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva. Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar’ (Apg. 2:36–39).

På en gång syndare och rättfärdig – i känslan

– reflektioner över en Rosenius-psalm

”Simul iustus et peccator” (på en gång rättfärdig och syndare), är den teologiska sats som sammanfattar reformationens bibliska budskap om hur en människa blir frälst. Hon står genom tron rättfärdig inför Gud för Jesu Kristi skull, även om hon i sig själv inte är något annat är en syndare. Mängder av dogmatiska sanningar är koncentrerade i detta uttryck, och vi gör väl i att studera den läromässiga sidan av satsen.

Reformationsjubileum 1517–2017

Det har gått 500 år sedan Luther med sina teser satte igång en diskussion, som också kom att bli startskottet för hela reformationen. Det finns stor anledning att fira detta – det har redan markerats på olika sätt, och det kommer fortsätta hela året. Också här vill vi på ett enkelt sätt framöver lyfta fram några av reformationens frukter och vad det vill säga att vara luthersk.
Här publicerar vi en artikel av Jonatan Ådahl, präst i Missionsprovinsen, om de Schmalkaldiska artiklarna. Han ger både bakgrunden för artiklarna, en sammanfattning av dem och pekar på deras relevans för oss idag.

Livets Furste, dödad – lever dock och härskar

Psalmförfattaren Adam T. Strömberg formulerar historiens drama på följande sätt:

Två väldiga strider om människans själ
att helt i sin lydnad den taga.
Den ene han vill hennes eviga väl.
Han kommer med tuktan och aga.
Den andre vill se henne fången och snärd,
förvillar med smicker och lockar med flärd
och tänker blott på att bedraga.

Enda vägen till verkligt liv

– Betraktelse Långfredagen –

Pilatus frågade dem: ”Vad ska jag då göra med Jesus som kallas Messias?” Alla svarade: ”Korsfäst honom!” Han frågade: ”Vad har han då gjort för ont?” Men de skrek ännu högre: ”Korsfäst honom!” (Matt. 27:22-23)

Församlingsdag i Mariakyrkan

Lördagen den 18 februari 2017 samlades ett knappt 20-tal personer från Mariakyrkan i Uddevalla till en dag med samtal och undervisning om församling och församlingsgemenskap, i fornkyrkan och idag 2017. Vi inledde dagen med att samtala om vad församling är och vad vi, var och en, har för förväntningar, förhoppningar, tankar och idéer om församlingen och vår gemenskap.

Sankt Markus i Lund – 10 år

Församlingen i Lund, Sankt Markus, kunde nyligen fira 10-årsjubiléum. På Sexagesimasöndagen möttes församlingen till högmässogudstjänst, då Mats Giselsson, Örkelljunga, predikade. Vid det festliga kyrkkaffet berättade Patrik Toräng, som är pastor loci, efterföljande om församlingens historia, och Josef Appell, ordförande i Sankt Markus i Lund, höll ett högtidstal. Nedan följer bilder från församlingen och dagen.

Evangelium – hjärtats skatt

– En psalm av Luther –

En psalm som sammanfattar Martin Luthers reformatoriska upptäckt är ”O, gläd dig Guds församling nu” (Sv. Ps. 32). Den har av Luther-forskaren Oswald Bayer kallats för ”Luthers befrielsesång”. Luther skrev den troligen 1523 och den har en tydlig prägel av den jublande glädje som upptäckten av evangelium hade förlöst i honom.

Gudstjänst i Växjö

Söndagen den 8 januari 2017 firades gudstjänst i Torparkyrkan i Växjö för första gången i Missionsprovinsens regi.

En arbetsgrupp med målet att det skall firas god söndaglig gudstjänst i staden hade hört av sig till Missionsprovinsen och bett om stöd i den ambitionen. Biskop Roland Gustafsson ledde gudstjänsten och höll predikan. Efter det bjöds det på kyrkkaffe samtidigt som arbetsgruppen och biskop Roland presenterade sig och förklarade sina ambitioner för den kommande verksamheten.

Kyrkoherdemottagning i Kristianstad

Den 8 januari 2017 var en stor dag för S:t Johannes församling vid Gratia Dei i Kristianstad. I samband med högmässan, som besöktes av ett 50-tal personer från när och fjärran, mottogs under biskop Lars Artmans ledning församlingens nye kyrkoherde, pastor Magnus Olsson, Ronneby.

Vårt Kansli

Kansliet: 031-51 42 47
(bäst dagtid ti-fr)
Jakob Okkels: 076-236 52 24
Pg 11 36 63-9, bg 5210-8131
Mer info på kontaktsidan

Kontaktpersoner

Roland Gustafsson, biskop:
076-165 15 59
Bengt Birgersson, provinssekreterare:
070-777 26 09

Sök på webbplatsen