Jesus i Getsemane

– Passionsbetraktelse över Mark. 14:32–42 –

Vi befinner oss mitt i passionshistorien. Jesus blir förrådd, förnekad och arresterad. Nattvarden har instiftats, den föreskrivna lovsången i Psaltaren har sjungits och man är på väg till Oljeberget. Lärjungarna har ställts inför mysteriet, beskedet om att någon i deras egen mitt skulle förråda honom och att de alla skall komma på fall, något de vägrar att tro på. Som vanligt är Petrus i förgrunden – redo att följa sin Mästare in i döden. Någonstans vid Oljebergets sluttning finns Getsemane, en muromgärdad trädgård, och Jesus kallar sina lärjungar till en bönestund.

Håll fast vid det en gång givna och förnyelsen kommer

Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, håll fast vid det och vänd om. Om du inte håller dig vaken ska jag komma som en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig (Upp. 3:3). Ämnet för denna betraktelse fick jag när jag läste Bo Giertz bibelkommentar till denna vers i Uppenbarelseboken.

Ord som gjør det de sier

”Det skje som du tror. Etter vår Herre Jesu Kristi befaling forlater jeg deg dine synder i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Amen. Gå bort i fred”. Etter Den lille katekisme skal en som mottar skriftemål, si disse ordene til et menneske som bekjenner sine synder i skriftemål og søker forlatelse for dem.

Tillämpat dogma i dikt

Hur ställer sig Luther till det traditionella dogmat om Jesus Kristus, att han är sann Gud och sann människa? Å ena sidan gör han inget originellt då han helt enkelt ansluter sig till den vedertagna bekännelsen från fornkyrkan. Å andra sidan gör han något betydligt mera än att blott instämma och ansluta sig.

Ty ett barn blir oss fött, en Son blir oss given

– Julbetraktelse över Jes. 9:6 –

Sonen är född! Guds egen Son är född! Han som är Gud av Gud, Ljus av Ljus, sann Gud av sann Gud, född och inte skapad, av samma väsen som Fadern. Han är född av Fadern i evighet och nu föds han av Jungfrun i tiden. Jungfrun, den andre Eva, föder den andre Adam, Sonen, Kristus. Hon föder honom, hon lindar honom och hon lägger honom i en krubba. Och nu ligger han där, lindad, nyfödd, på halm och strå. Han har kommit. Han är här.

Kvinnodag Göteborg 2017

Återkommande under hösten har vi de senaste åren kunnat berätta om en kvinnodag, som oftast ägt rum i Göteborg. Vi har bett en av deltagarna, Elisabeth Martinsson, skriva om dagen den 18 november i Immanuelkyrkan på Hisingen:

Reformationsjubileum i god syskonanda

Söndagen efter Alla helgons dag 2017 hade gruppen för Missionsprovinsen i Växjö förlagt sin högmässa till Hjortsbergagården, strax utanför Alvesta. Dagarna efter 500-årsminnet av Luthers 95 teser samlades ett drygt femtiotal i alla åldrar till kyrkodag. Särskilt inbjudna var systerförsamlingen S:t Andreas församling (Karlskrona/Nybro), men bröder och systrar även från S:t Markus (Lund) och S:t Johannes vid Gratia Dei (Kristianstad) slöt upp, till stor glädje.

Jonatan Ådahl installerad som komminister i Umeå

Söndagen den 17 september 2017 installerades Jonatan Ådahl som komminister i Missionsprovinsens församling i Umeå. Installationen skedde i högmässan i Sackeuskyrkan och leddes av församlingens kyrkoherde, David Appell. Komministertjänsten i Umeå är en nyinrättad tjänst i församlingen. Det är en tjänst på 25 % som Jonatan innehaft fr o m 1 september i år. Som komminister ingår Jonatan i det pastorala arbetet i församlingen under kyrkoherdens ansvar.

Sola Scriptura – Skriften allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

1916 publicerade den lutherske teologen Theodor Engelder en artikel: Reformationens tre principer: sola Scriptura, sola gratia och sola fides. Det tycks varit första gången någon sammanfattade den evangelisk-lutherska reformationens betydelse med dessa tre allena: Skriften allena, nåden allena och tron allena. Såsom grupp betraktat var de faktiskt inte slagord under reformationstiden. Däremot brukades de var för sig, dock mera sparsamt än vi kanske tror.

Sola fide – Genom tron allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

Ämnet genom tron allena för oss direkt in i kärnan av den kristna tron. Vi kommer se att det är helt avgörande för om vi ska kunna vara frimodiga inför Gud, men också inför våra medmänniskor. I Augsburgska bekännelsen artikel IV om rättfärdiggörelsen, läser vi:

Vidare lära de, att människorna icke kunna rättfärdiggöras inför Gud genom egna krafter, egen förtjänst eller egna gärningar, utan att de rättfärdiggöras utan förskyllan för Kristi skull genom tron, när de tro, att de upptagas i nåden och att synderna förlåtas för Kristi skull, vilken genom sin död åstadkommit tillfyllestgörelse för våra synder. Denna tro tillräknar Gud som rättfärdighet inför honom, Rom. 3 o. 4.

Vårt Kansli

Kansliet: 031-51 42 47
(bäst dagtid ti-fr)
Jakob Okkels: 076-236 52 24
Pg 11 36 63-9, bg 5210-8131
Mer info på kontaktsidan

Kontaktpersoner

Roland Gustafsson, biskop:
076-165 15 59
Bengt Birgersson, provinssekreterare:
070-777 26 09

Sök på webbplatsen