
– ur ett evangeliskt-lutherskt perspektiv
Missionsbiskopen Arne Olsson har med de biträdande biskoparna Lars Artman och Göran Beijer, samt provinssekreteraren Bengt Birgersson offentliggjort 23 teser om vad bibeln säger om hur världen och människan kom till och om vårt förhållningssätt till den bibliska uppenbarelsen.
(Bibelhänvisningar från Svenska Folkbibeln, om ej annat anges)
1. Den självklara utgångspunkten för en evangelisk-luthersk förståelse av skapelsefrågorna är att hålla fast vid den bibliska synen på naturen och skapelsen.
Detta innebär bland annat att Gud är alltings skapare och uppehållare.
2. Gud kan, när han vill, skapa ur intet, men han kan även, när han så vill, använda befintlig materia i sitt nyskapande.
Att Gud kan skapa ur intet antyds bl a av det hebreiska verbet bara´ (t ex i 1 Mos. 1:1), som aldrig används om mänskligt ”skapande” utan bara om Guds handlande.
3. Gud är därför aldrig tvungen att handla på ett visst sätt, utan han är suverän både i sitt skapande och sitt uppehållande verk.
4. Gud kan – beroende på sin vilja – skapa momentant eller genom utdragna processer.
Som den som skapat allt, inklusive det vi kallar naturlagar, är Gud inte bunden att agera på ett visst sätt. I ett kristet perspektiv kan vi inte använda deduktiva argument och hävda: Så måste det ha gått till, eftersom Gud står över naturlagarna. Det är ju han som skapat dem!
5. När Gud skapar, kan det skapade ha en skenbar ålder.
Om man skulle hävda att Gud i så fall ”luras”, är det ett argument som förutsätter att han måste följa våra ”spelregler”. Dessutom är det ganska förmätet för oss människor att hävda, att vi kan identifiera varför Gud ”måste” agera på ett visst sätt och inte på ett annat.
6. Principiellt sett borde det vara möjligt och tänkbart med både en långdragen utvecklingsprocess och ett mer momentant skapande.
Som människor kan vi inte hävda att Gud bör ha agerat på ett visst sätt eller kräva att han måste göra si eller så.
7. Det är viktigt och relevant att förutsättningslöst ställa frågan: På vilket sätt har universum och mänskligheten rent faktiskt kommit till?
8. Det är viktigt att notera, att Gud väljer att uppenbara vissa saker för oss, medan andra är fördolda.
Vi kan alltså inte förvänta oss eller kräva, att Gud i sitt Ord skall informera oss om alla led i skapelseprocessen. Det finns inte heller några bibelställen som hävdar detta. I själva verket poängterar Bibeln ofta, att den är selektiv i sin framställning.
9. Vi kan räkna med att det som Gud valt att uppenbara är korrekt.
Allt i Skriften är sant oavsett ämnesområde, men huvudsyftet handlar om människans frälsning. Det är alltså viktigt att läsa Bibeln med rätt fokus. (Det är därför man brukar påpeka, att Bibeln måste läsas på rätt sätt, alltså främst i frälsningssyfte, och inte som en lärobok i t ex geologi.) Den är alltså inte given till oss för att stilla vår historiska, litterära eller naturvetenskapliga nyfikenhet.
10. Som kristna kan vi förvänta oss att den moderna naturvetenskapen delvis (men bara delvis, inte helt) kan bekräfta de uppgifter om Guds skapande som vi möter i Bibeln.
Många av de moderna naturvetenskapliga landvinningarna kan på ett underbart sätt vittna om Guds majestät och härligheten i hans skapelse som de framställs i t ex Psalt. 8:2.
11. I och med att den moderna naturvetenskapen inte bygger på ett teistiskt-kristet tänkande, utan på ett agnostiskt, är det inte överraskande om den på vissa punkter kan komma (eller synes komma) i konflikt med en biblisk skapelsesyn.
Bibeln ska behandlas utifrån sina anspråk på att vara en uppenbarelse från Gud. Naturvetenskapen å sin sida utgår dels från dels erfarenheter och observationer, dels från teorier som förklarar dessa observerade fakta.
När dessa båda synsätt kommer eller synes komma i konflikt med den bibliska framställningen, måste vår tro på Gud och hans Ord överordnas det mänskliga förnuftet och traditionell vetenskap. Historien vittnar om hur bristfälliga de senare är, t o m när de fungerar som bäst.
12. En viktig förklaring till många av dessa skenbara eller faktiska motsättningar torde ligga i själva det moderna vetenskapsparadigmet.
13. Vi kristna måste inse att Gud uppenbarat vissa delar av sitt handlande, men inte allt.
14. Under lång tid har det rått diskussion om betydelsen av ordet ”dag” (i 1 Mos. 1), om det står för dag i vår mening eller för en lång tidsperiod. Rent principiellt skulle ordet ”dag” kunna förstås på olika sätt.
Det kan noteras, att det sägs i 1 Mos. 1 att både landdjuren och den första människan skapades samtidigt, på den sjätte ”dagen”, medan andra djur skapades tidigare (1 Mos. 1:20 ff, 24 ff).
15. I den ursprungliga skapelsen var allting gott. När människan skapats, noteras det att allting var mycket gott.
16. Ur ett kristet perspektiv är det viktigt att konstatera, att Adam alltså är skapad och icke född (alltså motsatsen till det vi bekänner om Jesus, vår Frälsare, i den Nicenska trosbekännelsen).
17. På ett liknande sätt är den första kvinnan, Eva, skapad ur mannens sida och icke född. Inte heller Eva hade några föräldrar.
18. Eftersom allt skapat var gott när Gud frambringade det, har det onda i världen framkommit genom ett historiskt syndafall som involverade de första människorna.
19. Detta fall har sedan kommit att prägla hela skapelsen, som dock, en gång, kommer att återupprättas.
20. Synden hör alltså inte till människans ursprungliga väsen (substans, latin).
21. Av flera skäl – Guds outgrundliga majestät, våra mänskliga begränsningar men även det faktum att Gud har valt att bara uppenbara vissa fakta, men inte alla – ska vi inte förvänta oss att kunna ha eller få en fullständig och detaljerad förståelse av vare sig skapelsen eller syndafallet.
Däremot har vi fått en tillräcklig kunskap för att kunna orientera oss i vår omvärld och få en överblick över de stora sammanhangen i vår värld.
22. Som människor är vi inte kallade att ”mästra Gud”. I stället har vi kristna desto större anledning att prisa honom för hans underbara skapelse, och för att han är den som uppehåller oss.
23. Därför bekänner vi kristna med Luther i Lilla katekesen:
Jag tror, att Gud har skapat mig och alla varelser,
givit mig kropp och själ, ögon, öron och alla lemmar, förnuft och alla sinnen och att han ännu håller det vid makt;
därtill försörjer mig rikligen och dagligen med kläder och föda, hus och hem och med allt det jag till livets uppehälle behöver,
samt beskärmar och bevarar mig för skada, farlighet och allt ont;
och detta allt av sin blotta nåd och faderliga godhet utan all min förskyllan eller värdighet;
för vilket allt jag är pliktig att tacka och lova, lyda och tjäna honom.
Det är visserligen sant.
+Arne Olsson
Missionsbiskop
+Lars Artman +Göran Beijer
bitr. biskop bitr. biskop
Bengt Birgersson
Provinssekreterare
Swish 123 445 32 21
PG 11 36 63-9
BG 5210-8131
Mer info under Stöd oss
Våra församlingar finns utspridda i Sverige. De är i varierande storlek och sammansättning. Gemensamt för dem att Guds Ord står i centrum, och sakramenten förvaltas.